חדשות

רוב בדיקות הסקר לגילוי סרטן אינן מאריכות את תוחלת החיים

ניתוח נתונים של מעל 2.1 מיליון איש שעברו בדיקות סקר לגילוי מוקדם של סרטן מצא: רק בדיקת סיגמואידוסקופיה לסרטן המעי הגס מאריכה חיים בכשלושה חודשים בלבד | החוקרים מדגישים: "הבדיקות תורמות לשיפור ההתמודדות עם המחלה"

בדיקת קולונוסקופיה לגילוי מוקדם של סרטן המעי הגס. לא מאריכה חיים (צילום: אילוסטרציה)

רוב בדיקות הסקר לגילוי מוקדם של סרטן אינן מאריכות את תוחלת החיים. כך עולה ממחקר שפורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine השבוע.

המחקר, מטה-אנליזה של ניסויים קליניים אקראיים, מצא כי רוב בדיקות הסקר השגרתיות לגילוי מוקדם של סרטן אינן מאריכות בפועל את תוחלת החיים של הנבדקים, מעבר לתוחלת החיים הרגילה שלהם. עם זאת, מומחים אומרים שאין לבטל בעקבות כך בדיקות סקר חשובות כמו קולונוסקופיה או ממוגרפיה.

הסקירה כללה ניתוח של ממצאי ניסויים קליניים של יותר מ-2.1 מיליון משתתפים שעברו שישה סוגי בדיקות סקר נפוצות לגילוי מוקדם של סרטן.

הסקירה מצאה שמתוך שש הבדיקות שנחקרו, רק בדיקת סקר לסרטן המעי הגס באמצעות סיגמואידוסקופיה, שבה נבדק החלק התחתון של המעי הגס לאיתור סרטן, נמצאה כבעלת יכולת להאריך מעט את תוחלת החיים, בכשלושה חודשים.

לעומת זאת, לא נמצא הבדל משמעותי בתוחלת החיים עם בדיקות סקר שגרתיות אחרות כמו ממוגרפיה לסרטן שד, קולונוסקופיה, בדיקת דם סמויה בצואה או אנדוסקופיה (FOBT), בדיקת PSA לסרטן הערמונית ו-CT למעשנים או מעשנים לשעבר.

כאמור, החוקרים מדגישים שאין לבטל בדיקות סקר חשובות, שיש להן תועלת בגילוי מוקדם של סרטן. אבחון מוקדם משפר את תוצאות הטיפול בסרטן ובכך חשיבותן לבריאות הציבור. התמותה הכוללת מסרטן ברחבי העולם ירדה משמעותית, בכ-33% מאז 1991, בין היתר בשל גילוי מוקדם כמו גם התקדמות בטיפול והפחתה בעישון.

החוקרים ממליצים שרופאים יציגו למטופלים בצורה ברורה יותר את היתרונות, הסיכונים והנטל של כל בדיקת סקר. "בדיקות סקר אינן בהכרח מאריכות את החיים, אך הן יכולות לאתר סרטן בשלב מוקדם ולשפר את הסיכוי להתמודד עם המחלה ולחיות שנים רבות נוספות באיכות חיים טובה, בתוך תוחלת החיים הרגילה", כתבו.

נושאים קשורים:  בדיקות סקר,  מחלות סרטן,  גילוי מוקדם של סרטן,  מחקרים,  חדשות,  סיגמואידוסקופיה תוחלת חיים
תגובות
31.08.2023, 00:55

''עם זאת, מומחים אומרים שאין לבטל בעקבות כך בדיקות סקר חשובות כמו קולונוסקופיה או ממוגרפיה.'' משפט שהובא ללא מקור. שננחש מה מומחיותם?

31.08.2023, 09:25

אתה רוצה שאיגור הגסטרואנטרולוגים יכשה שביתת רעב ? במידה וימליצו על הפסקת בדיקות סקר מיותרות אלה ?