חדשות

פוטנציאל טיפולי חדש לסרטן הלבלב: פרהקסילין מאלט

התרכובת Perhexiline maleate, המאושרת על ידי ה-FDA לטיפול בתעוקת חזה, חסמה את צמיחתם של אורגנואידים המכילים מוטציה הגורמת לסרטן הלבלב

סרטן הלבלב. הדמיה: שאטרסטוק

חוקרים בבית הספר לרפואה וויל קורנל חשפו תרכובת הידועה בשם פרהקסילין מאלט (Perhexiline maleate) כאמצעי מבטיח לטיפולים עתידיים בסרטן הלבלב.

המחקר, שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Cell Stem Cell, סקר תרופות המבוסס על אורגנואידים וכלל בדיקה של יותר מ-6,000 תרכובות על אורגנואידים של גידולי הלבלב - מבנים תלת מימדיים שגדלו במעבדה המדמים את המורכבות של רקמת הלבלב האנושית.

האורגנואידים הכילו מוטציה שכיחה בגן KRAS, שגורמת לסרטן הלבלב. באמצעות הבדיקה ביקשו המדענים ליצור מודל ולנתח את התנהגות המחלה בתנאים שונים. הצוות זיהה את התרכובת Perhexiline maleate, ששימשה בעבר כתרופה לטיפול במחלות לב ודיכאה משמעותית את צמיחת האורגנואידים.

"הממצאים שלנו מזהים סינתזת כולסטרול היפראקטיבית כנקודת חולשה שיכולה לשמש כמטרה לטיפול ברוב סוגי סרטן הלבלב", אמר טוד אוונס, מחבר בכיר במחקר בכתבה ל-Inside Precision Medicine.

אורגנואידים נעשו כלים משמעותיים לחקר רקמות בבריאות ומחלות. ניתן להנדס אותם כדי לשכפל את הארכיטקטורה המורכבת של איברים ולחקות סוגי גידול ספציפיים עם מוטציות גנים שיוצרות גידולים. במחקר זה, החוקרים יצרו מערכת אוטומטית מבוססת אורגנואידים לבדיקת תרופות לאדנוקרצינומה של הלבלב (pancreatic ductal adenocarcinoma - PDAC), שהיא הצורה הנפוצה ביותר של סרטן הלבלב. האורגנואידים, שמקורם ברקמת לבלב רגילה של עכבר, עברו שינוי גנטי כדי להכיל מוטציות הידועות כגורמות גידולי לבלב.

במחקר עלה שהתרכובת, המאושרת על ידי מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) לטיפול בתעוקת חזה, חסמה למעשה את הצמיחה של האורגנואידים. יש לציין שהשפעתה היתה ספציפית לאורגנואידים המכילים את המוטציה שגורמת לגידול ולא לאורגנואידים בריאים ללא המוטציה.

מחקרים נוספים הוכיחו שהמוטציה הובילה לייצור כולסטרול גבוה באופן חריג בתאים האורגניים, והתרופה התמודדה עם השפעה זו על ידי עיכוב גורם שמווסת את המסלול המטבולי המרכזי של כולסטרול.

גילוי תפקידו של הכולסטרול ביצירת סרטן הלבלב פותח אפשרויות חדשות לטיפולים ממוקדים. כולסטרול, אבן בניין חיונית לצמיחת תאים והישרדות, מעורב בצמיחה ממאירה בסוגי גידול אחרים. החוקרים מקווים שהתמקדות בסינתזה של כולסטרול תציע אסטרטגיית טיפול יעילה נגד אדנוקרצינומה של הלבלב, במיוחד בהתחשב ביעילותה של התרכובת פרהקסילין מאלאט נגד אורגנואידים המכילים מוטציות Kras שונות.

למרות התוצאות המבטיחות, סביר להניח שלא יעשה שימוש ישיר בפרהקסילין בטיפול באדנוקרצינומה של הלבלב בשל תופעות הלוואי, כולל נזק לכבד ולעצבים היקפיים. עם זאת, החוקרים מתכוונים להשתמש בתרכובת כנקודת מוצא לפיתוח תרופה שתוכננה במיוחד לטיפול בסוג סרטן זה, תוך ניסיון לשמור על אופטימיזציה של תכונותיה ובין השאר עוצמתה ובטיחותה ובכך ליצור אפשרות טיפולית יעילה ובטוחה יותר עבור חולי סרטן הלבלב.

נושאים קשורים:  סרטן הלבלב,  מחקרים,  חדשות,  אורגנואידים
תגובות