מחקרים

טיפול בבריגטיניב לעומת אלקטיניב ב-NSCLC חיובי ל-ALK

בריגטיניב לא הראה עליונות על פני אלקטיניב מבחינת הישרדות ללא התקדמות המחלה עבור חולים עם סרטן ריאות מסוג תאים לא קטנים חיובי ל-ALK לאחר התקדמות המחלה תחת טיפול בקריזוטיניב

במחקר שממצאיו פורסמו לאחרונה בכתב העת Journal of thoracic oncology, החוקרים חוקרים ביקשו להשוות את היעילות והבטיחות של בריגטיניב לעומת אלקטיניב עבור חולים עם סרטן ריאות מסוג תאים לא קטנים (NSCLC) חיובי ל-ALK לאחר התקדמות המחלה תחת טיפול בקריזוטיניב (Crizotinib).

במחקר הוכללו 248 חולים שחולקו באופן אקראי לקבלת טיפול בבריגטיניב (125 חולים) 180 מ"ג פעם ביום או באלקטיניב (123 חולים) 600 מ"ג פעמיים ביום. התוצא העיקרי שנבדק היה שרידות ללא התקדמות מחלה כפי שהוערכה על ידי ועדת בדיקה עצמאית עם סמיות (blinded independent review committee). ניתוח ביניים להערכת יעילות ופוטיליות תוכנן להיות מבוצע לאחר שיודגמו כ-70% מ-164 אירועי ההישרדות ללא התקדמות הצפויים.

מאפייני בסיס חשובים לציון בקבוצת המטופלים היו משך הזמן הממוצע הממושך של טיפול קודם בקריזוטיניב, שנע בין 16.0 ל-16.8 חודשים, ושיעור נמוך יחסית של איחוי ALK בדנ"א החופשי של הגידול (CtDNA), שנמצא רק ב-34% (78 מתוך 232) מהמקרים.

מתוצאות המחקר עולה כי ההישרדות החציונית ללא התקדמות המחלה הייתה 19.3 חודשים עבור בריגטיניב ו-19.2 חודשים עבור אלקטיניב, עם יחס סיכון של 0.97 (רווח בר-סמך 95%, 0.66-1.42, P value = 0.8672), מה שהצביע על כך שהמחקר עמד בקריטריון של חוסר התוחלת (futility criterion). יחד עם זאת, נתוני השרידות הכללית היו חלקיים עם 41 אירועים (17%) שדווחו. ניתוח נוסף הצביע על כך שלמטופלים עם איחוי ALK שניתן לזיהוי בדנ"א החופשי של הגידול היה ערך הישרדות חציונית ללא התקדמות של 11.1 חודשים, בניגוד ל-22.5 חודשים עבור מטופלים ללא איחוי ALK שניתן לזיהוי (יחס סיכון 0.48, רווח בר-סמך 95%, 0.32-0.71). תופעות לוואי הקשורות לטיפול בלמעלה מ-30% מהחולים (בריגטיניב, אלקטיניב) היו רמות מוגברות של קריאטין פוספוקינאז בדם (70%, 29%), אמינוטרנספראז אספרטאט (53%, 38%) ואלנין אמינוטרנספראז (40%, 36%).

החוקרים סיכמו כי בריגטיניב לא הוכיח עליונות על פני אלקטיניב בהיבט ההישרדות ללא התקדמות בחולים עם סרטן ריאות מסוג תאים לא קטנים (NSCLC) חיובי ל-ALK שטופלו בעבר בקריזוטיניב.  פרופילי הבטיחות של שתי התרופות היו עקביים עם הפרופילים המבוססים והייחודיים שלהן. ניתן לייחס את ההישרדות ללא התקדמות הממושכת שנצפתה בניסוי לשיעור הנמוך של חולים עם איחוי ALK הניתן לזיהוי בדנ"א החופשי של הגידול.

מקור:

Brigatinib Versus Alectinib in ALK-Positive NSCLC After Disease Progression on Crizotinib: Results of Phase 3 ALTA-3 Trial. James Chih-Hsin Yang,Geoffrey Liu,Shun Lu,Jianxing He,Mauricio Burotto,Myung-Ju Ahn,Dong-Wan Kim,XiaoQing Liu,Yanqiu Zhao,Sylvie Vincent,Jiani Yin,Xin Ma,Huamao M. Lin,Sanjay Popat. Journal of Thoracic Oncology December 2023

נושאים קשורים:  מחקרים,  NSCLC,  סרטן ריאות,  בריגטיניב,  ALK,  קריזוטיניב
תגובות