חדשות

צעירים חולי סרטן - כנס מדעי ראשון מסוגו התקיים היום בתל אביב

עשרות מומחים ורופאים מהארץ ומהעולם השתתפו בכנס "חלאסרטן" | כ-3,800 צעירים בגילאי 44-18 מאובחנים כחולי סרטן בישראל מדי שנה

מימין לשמאל: פרופ' עידו וולף מנהל המערך האונקולוגי איכילוב, פרופ' אירית אהרון מנהלת האגף האונקולוגי ברמב"ם, פרופ' רענן ברגר, מנהל המערך האונקולוגי בשיבא. צילום: חלאסרטן

היום (ג') התקיים בתל אביב כנס מדעי ראשון מסוגו שדן בנושא צעירים חולי סרטן, בהשתתפות עשרות רופאים בכירים מהארץ והעולם. הכנס נערך ביוזמת עמותת חלאסרטן שהוקמה בהשראתה של טל יעקובסון ז"ל.

לפי נתוני "חלאסרטן", מדי יום מאובחנים עשרה צעירים בגילאי 18-44 כחולי סרטן בישראל, כ-3,800 בשנה. קבוצת החולים הצעירים מציבה מספר סוגיות ייחודיות בפני הקהיליה הרפואית. לאור שיעורי השרידות ההולכים ועולים, לצעירים תוחלת חיים צפויה ארוכה ממבוגרים, לכן יש ללמוד יותר על תופעות הלוואי של הטיפולים היוצרים תחלואה חדשה בצעירים. כמו כן, יש להמשיך ולחקור האם מדובר בפרופיל גנומי שונה. מטרת הכנס היתה להעמיק את השיח על צעירים חולי סרטן ולהרחיב את הדיון על הביולוגיה של סרטן בצעירים.

סוגי הסרטן השכיחים בישראל בקרב צעירים הם: שד, בלוטת מגן, אשך, לימפומה שאינה הודג'קין, צוואר הרחם, מעי ומלנומה (משתנה אצל נשים וגברים). לפי נתוני רשם הסרטן, בין השנים 1998-2018, חלו 56,045 צעירים בגילאי 15-44 בסרטן. מספר החולים הצעירים (20-44) עלה לאורך שנים אלו, בהתאם לגידולם באוכלוסיה.

ניתן למצוא עלייה מובהקת בתחלואה בסרטן בלוטת המגן (5.1% לשנה בקרב גברים יהודים, 4% בשנה בקרב נשים יהודיות, 2.8% בקב גברים ערבים ו-4.5% לשנה בקרב נשים ערביות). עלייה נוספת ניתן לראות בתחלואת צעירים בסרטן אשך - 5% בקרב גברים יהודים ו-4.3% בקרב גברים ערבים.

קהילת חלאסרטן היא קהילת החולים הגדולה בישראל. העמותה מהווה עבורם פלטפורמה לפיתוח והובלה של יוזמות ושירותים לכל תחומי החיים שנפגעו מהמחלה. המודל הייחודי של "יזמות משקמת", בו המחלימים הם אלה שיוצרים את המענים לעצמם, הפך למודל ודוגמה בתחום בעלי מוגבלויות בישראל. הצרכים הייחודיים של צעירים על פי הגדרת הקהילה, שיצרו בשנה החולפת הכרה של משרד הבריאות בתפקיד אחות ייעודית לצעירים, הם: מיניות, פוריות, זוגיות, הורות, בדידות ודיכאון, שימור ושיקום תפקודי, השכלה ותעסוקה ומיצוי זכויות.

העמותה הקימה מרפאות לצעירים חולי סרטן בבתי החולים רמב"ם, שיבא, איכילוב ובלינסון. לצד זאת, משיקה בימים אלה מרפאה לצעירים שמחלימים מסרטן במסגרת קופת חולים מכבי.

שירה קופרמן, מייסדת שותפה ומנכ"לית "חלאסרטן", סיפרה בכנס כי "לצד הפעילות הענפה של העמותה בקהילה, אנחנו מקימים בימים אלה פלטפורמה משמעותית לטובת פיתוח ומחקר בתחום צעירים חולי סרטן. ישנם סוגיות מגוונת הקשורות לאיכות החיים שחשוב לנו להעמיק בהן את המחקר. תוחלת החיים הצפויה של הצעירים ארוכה ממבוגרים ויוצא שהם נאלצים לחיות עשרות שנים עם קשיים במגוון תחומים. נעשה את המירב על מנת למצוא את הדרך האופטימלית לאפשר להם לחיות באיכות חיים טובה יותר".

זוהר יעקבסון, נשיאה ומייסדת "חלאסרטן", אמרה: "טל, הבת שלנו, לא זכתה לקבל את מעטפת התמיכה שאנחנו מעניקים היום. אנחנו פועלות בנחישות כבר מספר שנים, כדי שאף חולה צעיר או צעירה לא יתמודדו לבד עם הסרטן".

נושאים קשורים:  חלאסרטן,  מחלות סרטן,  סרטן בצעירים,  כנס,  חדשות
תגובות