חדשות

בניגוד להערכה: אין סיכון מוגבר לסרטן בחולי מחלות שריר נמקיות

מחלות שריר נמקיות נקשרו עד כה להתפתחות סרטן | מחקר קליני בדק ומצא: אין שכיחות גבוהה יותר של סרטן באוכלוסיה זו | ד"ר שחר שלי מרמב"ם, מוביל המחקר: "גילוי משמעותי שימנע הדמיות מיותרות וקרינה לחולים אלה"

ד"ר שחר שלי, ראש תחום מחלות עצב-שריר, מחלקת נוירולוגיה ברמב"ם. "אנחנו יכולים להוריד את רמת החרדה של החולים להתפתחות סרטן". צילום: דוברות המרכז הרפואי

במשך שנים רבו העריכו בקהילה הרפואית העולמית כי חולי מחלות שריר נמקיות דלקתיות (IMNM) נמצאים בסיכון מוגבר לממאירות ולמחלת הסרטן. מחקר קליני ייחודי שבוצע על ידי חוקרי הקריה הרפואית רמב"ם והמרכז הרפואי מאיו קליניק במינסוטה, ארה"ב, מצא כי לא רק שחולים אלה לא היו בשכיחות גבוהה יותר לסרטן, אלא שעל פי הנתונים, בקבוצת החולים שנכללה במחקר נמצאה שכיחות נמוכה יותר של המחלה לעומת קבוצת הביקורת.

במסגרת המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת Rheumatology, תחת הכותרת "סרטן ומיופתיה נמקית בתיווך חיסוני: הערכת תוצאה מבוקרת מקרי הפניה אורכית", בדקו החוקרים נוכחות של מחלות סרטן שונות בפרקי זמן של שלוש שנים וכן של חמש שנים מזמן האבחנה של מחלות השריר הנמקית דלקתיות. במחקר לקחו חלק יותר מ-150 חולים, יחד עם קבוצת ביקורת גדולה.

מסקירת הנתונים עולה כי בקרב קבוצת החולים, 22% חלו בסרטן, זאת לעומת 33% בקבוצת הביקורת.

לדברי ד"ר שחר שלי, ראש תחום אלקטרופיזיולוגיה קלינית ומחלות עצב שריר במחלקת נוירולוגיה ברמב"ם, שגם הוביל את המחקר, מדובר בשינוי תפיסתי לגבי חולים אלה: "מחלות שריר דלקתיות הן מחלות מורכבות ומסכנות חיים שיכולות לגרום לתמותה ולנכות משמעותית אם הן לא מזוהות מוקדם. אלו מחלות המאופיינות על ידי חולשת שרירים קשה, קשיי בליעה ונשימה ועלייה של אנזימי השריר בדם".

ד"ר שלי מסביר כי במחקר קודם שפורסם נמצא כי שכיחות מחלות הללו מגיעה עד ל-33 חולים לכל 100,000 איש. "עד כה נחשבה מחלה זו כמחלה הקשורה להתפתחות סרטן (פאראנאופלסטית), בייחוד בתת אוכלוסיה של חולים ללא נוגדנים נגד השריר בדם (סרו-שלילים), או כאלה עם נוגדנים לחלבון בחילוף החומרים של כולסטרול (HMGCOA). מחקר זה מדגים לראשונה, באמצעות קבוצת ביקורת גדולה, שאין שכיחות גבוהה יותר של סרטן בתת האוכלוסיה הזו".

מלבד הקשר למחלת הסרטן, נערכה במסגרת המחקר השוואה של מקרי תמותה בחולים עם נוגדנים שונים לשריר, במטרה למצוא סיכוי מוגבר יותר לתמותה בתת אוכלוסיה זו. על פי ממצאי המחקר, לא היו הבדלים משמעותיים בתת הקבוצות.

"המשמעות המיידית של תוצאות המחקר היא בהשפעה ישירה לשגרה הקלינית היומיומית", אומר ד"ר שלי. "הגילוי משמעותי ובפוטנציאל למנוע הרבה הדמיות מיותרות וקרינה לחולים אלה. בפן הסוציו-פסיכולוגי של מחלה זו, אנחנו יכולים להוריד את רמת החרדות של החולים להתפתחות הסרטן כנתון שמלווה את האבחנה למחלות שריר דלקתיות מסוג זה".

נושאים קשורים:  ד"ר שחר שלי,  מחקרים,  רמב"ם,  מחלות שריר,  סיכון לסרטן,  חדשות
תגובות