חדשות

האם חולי סרטן מסוימים יכולים לוותר על טיפול בקרינה?

ייתכן שניתן לוותר על הצורך בהקרנות בטיפול בסרטן פי הטבעת ובסוג מסוים של לימפומה - תוצאות שני ניסויים קליניים חדשים שהוצגו בכינוס השנתי של האגודה האמריקאית לאונקולוגיה

בין היתר הופסק מחקר המציע טיפול תרופתי חדשני לסרטן. צילום: אילוסטרציה

ייתכן שניתן לוותר על הצורך בהקרנות בטיפול בסרטן פי הטבעת ובסוג מסוים של לימפומה. כך עולה משני ניסויים קליניים חדשים שהוצגו בכינוס השנתי של האגודה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית (ASCO), שנערך לאחרונה בשיקגו. על המחקרים דווח ב-HealthDay.

בניסוי אחד שנערך במרכז הסרטן Memorial Sloan Kettering בניו יורק עלה כי חולי סרטן פי הטבעת שגידוליהם התכווצו בתגובה לכימותרפיה, יכולים לוותר על הטיפול הרדיותרפי הניתן בדרך כלל לפני הניתוח. הניסוי פורסם ביום א' גם ב- New England Journal of Medicine.

לצורך המחקר, גויסו 1,194 חולים בסרטן פי הטבעת. 585 מתוכם לא קיבלו הקרנות ו-543 חולים אחרים קיבלו את הטיפול הסטנדרטי.

נמצא כי ההישרדות ללא מחלה היתה דומה בשתי הקבוצות - כ-81% בקבוצת הכימותרפיה והניתוח לעומת כ-79% בקבוצה שטופלה בקרינה. יתרה מכך, יותר מתשעה מתוך עשרה חולים שטופלו בכימותרפיה שכיווצה את הגידול טרם ניתוח לא נזקקו כלל להקרנות. כלומר, רק 9% מהמטופלים נזקקו בסופו של דבר להקרנות.

בניסוי השני, שפורסם באתר Cancer.Net, נמצא כי חלק מהחולים בלימפומה, שהגידול שלהם מגיב לכימותרפיה ואימונותרפיה, אינם זקוקים בהכרח לטיפול בקרינה.

משתתפי המחקר היו 336 נשים ו-209 גברים, בגילאים 70-18 שנה. הגיל החציוני של המטופלים היה 35, כלומר מחציתם היו מבוגרים מ-35 ומחציתם היו צעירים מ-35 שנה. כולם סבלו מלימפומה ראשונית של תאי B, סרטן אגרסיבי המופיע לעתים קרובות יותר בקרב מבוגרים צעירים.

כל המשתתפים קיבלו כימותרפיה סטנדרטית. אצל קצת יותר ממחצית מהחולים (50.6%) היתה תגובה מלאה לכימותרפיה. 268 מטופלים אלה, עם תגובה מלאה, חולקו אקראית לשתי קבוצות. קבוצה אחת (136 מטופלים) קיבלה את הטיפול ההקרנתי המתלווה לטיפול בכימותרפיה וקבוצת הטיפול השנייה (132 מטופלים) היתה במעקב.

החוקרים מצאו שלמטופלים עם הפוגה מלאה היה שיעור הישרדות כולל של 99% לאחר 30 חודשים, ללא קשר אם קיבלו טיפול קרינתי או לא. להוספת טיפול בקרינה להורדת הסיכון להישנות היתה יתרון קטן: לאחר 30 חודשים, הסרטן הפסיק לגדול או להתפשט אצל 98.5% מאלה שקיבלו טיפול בקרינה ואצל 96.2% מאלה שלא.

מחקרים אחרונים אחרים הראו כי פרוטוקול כימותרפיה אגרסיבי בלבד יכול להיות יעיל מאוד בטיפול ב-PMBCL ללא צורך בהקרנות. בנוסף, מעכבי נקודת ביקורת וטיפול בתאי CAR-T מראים תוצאות טובות כטיפולים ללימפומה שחוזרת לאחר הטיפול.

נושאים קשורים:  טיפולי קרינה,  מחקרים,  מחלות סרטן,  כימותרפיה,  סרטן פי הטבעת,  לימפומה
תגובות

על המסכם המאמר להיזער בהכללה של מטופלי רקטום באמירה שאפשר לוותר על הקרינה. במחקר השתתפה קבוצת חולים עם שלב מחלה מוגדר ומיקום של הגידול. כיום אנו יודעים שככל הנראה בחלק ממטופלים בקבוצת חולים כאלה קרינה ככל הנראה מיותרת. אך חשוב כאן לומר ולהדגיש, שבמצבים אחרים של סרטן רקטום לא ניתן לוותר על הקרינה או אף במצבים אחרים קרינה יכולה להוריד צורך בניתוח מורבידי מאוד ולשמור על הסוגרים.

09.06.2023, 15:19

היה נחמד אם היתם מצרפים הגרפים מהפרסומים.