עישון

מודעות ציבורית נמוכה לסיכון ולתסמיני סרטני ראש וצוואר בארה"ב

סקר מקוון שערכו רופאים מצא, כי הציבור בארה"ב אינו מודע מספיק לסוגי סרטן אלה, כולל לגורמי הסיכון ולתסמינים המחשידים להופעתם

16.06.2014, 08:47

סרטני ראש וצוואר הם גורם תחלואה ותמותה משמעותי בארה"ב. גילוי מוקדם וטיפול וכן שינוי באורחות חיים יכולים להפחית את היארעות הגידולים ותוצאותיהם.

מטרת המחקר היתה להעריך את הידע הציבורי בנוגע לגידולי ראש וצוואר. החוקרים העבירו ל-2,126 מבוגרים רנדומליים בארה"ב שאלון מקוון, שכלל שאלות ידע סובייקטיבי ואובייקטיבי בנוגע לגידולי ראש וצוואר.

הערכת הידע בנושא היתה נמוכה. 66% דיווחו שהם כלל לא, או כמעט לא, יודעים דבר לגבי סרטני ראש וצוואר. מרבית המשיבים לא ידעו למקם נכון גידולי סרטן באיברי הראש והצוואר.

בנוגע לתסמינים, מרבית המשיבים לא ידעו לאתר תסמינים מחשידים: רק 15% מהמשיבים זיהו אודם או לובן בגרון כואב ללא החלמה כתסמין מחשיד, 5% גרון כואב, 1% נפיחות או גבשושית בגרון ופחות מאחוז זיהו דמם מהפה או הגרון כסימן מחשיד.

באשר לגורמי סיכון, רק 55% ו-33% זיהו שעישון או לעיסת טבק מהווים גורמי סיכון לסרטני פה וגרון, בהתאמה. רק 0.8% זיהו שווירוס הפפילומה הוא גורם סיכון לסרטני פה וגרון, אולם 13% היו מודעים לקשר בין זיהום בוירוס הפפילומה לסרטן בגרון ו-70% היו מודעים לקיום של חיסון נגד וירוס הפפילומה.

החוקרים מסכמים, כי המודעות הציבורית בנוגע לסרטני ראש וצוואר נמוכה, כולל בנוגע לגורמי סיכון ותסמינים. שיפור הידע הציבורי עשוי להפחית את הנטל מגידולים אלו.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Luryi AL, Yarbrough WG, Niccolai LM, et al. Public Awareness of Head and Neck CancersA Cross-Sectional Survey. JAMA Otolaryngol Head Neck Surg. Published online June 05, 2014. doi:10.1001/jamaoto.2014.867.

נושאים קשורים:  עישון,  מודעות ציבורית,  סרטני ראש צוואר,  מחקרים,  וירוס הפפילומה האנושי – HPV
תגובות