חדשות

משרד הבריאות מעריך: המחסור ביוד רדיואקטיבי יסתיים באפריל

לפי דיווח בערוץ 12 "המחסור הוא עקב תקלה מסתורית בכור גרעיני בחו"ל" | על המחסור בחומר הזה פורסמה אזהרה כבר בדצמבר 2019 ועוד לפני כן הזהיר איגוד התיירואיד האמריקני שהוא צפוי

בלוטת התריס (צילום: אילוסטרציה)

על פי הערכת משרד הבריאות המחסור הזמני ביוד רדיואקטיבי (I-131) – חומר הנדרש לאבחון ולטיפול בסרטן במיוחד בסרטן בלוטת התריס עשוי להסתיים באפריל. על המחסור הצפוי בחומר הזה המיוצר בכורים גרעיניים, פורסמה אזהרה עולמית עוד בדצמבר 2009 על ידי ה-The American Thyroid Association ופעם נוספת בדצמבר 2019.

הבוקר (ג') דיווח יואב אבן בחדשות ערוץ 12 שמדובר ב"תקלה מסתורית בכור גרעיני בחו"ל" שגרמה למחסור. בישראל מטופלים ביוד רדיואקטיבי כ-50 חולים בסרטן בלוטת התריס.

לפי הדיווח התקלה נוצרה באחד משני הכורים הגרעיניים ממנו רוכשים בתי החולים הישראלים, דרך חברות מסחריות, את היוד הרדיואקטיבי. המחסור החמיר בתחילת פברואר ומאז עשרות חולי סרטן לא מקבלים את הטיפול הזה שהם זקוקים לו. לטיפול אין תחליף. רוב המומחים, צוין בדיווח, סבורים שעיכוב של חודש או חודשיים בקבלת הטיפול לא יסכן את המטופלים. אולם חלק מהמומחים חוששים שאפילו עיכוב קל עלול להיות מסוכן, ומזהירים שכרגע עדיין לא ברור בכלל מתי תתחדש האספקה של היוד הרדיואקטיבי.

הטיפול בחולי סרטן בלוטת התריס ניתן בכדורים לבליעה ועד שהחומר הרדיואקטיבי איננו מסולק מהגוף הוא גורם לקרינה רדיואקטיבית מהמטופלים עצמם ולכן הם נדרשים לבידוד של שבע.

בתגובה לדיווח נמסר ממשרד הבריאות: "מבירור שנערך מול החברות המסחריות עולה כי קיים חוסר זמני אשר צפוי להסתיים לקראת אפריל. משרד הבריאות נמצא בקשר עם מוסדות הבריאות. בשלב זה לא נראה כי המחסור צפוי לפגוע בטיפול בחולים".

נושאים קשורים:  חדשות,  יוד רדיואקטיבי,  סרטן בלוטת התריס,  מחסור ביוד,  רפואה גרעינית
תגובות