חדשות

מהו שדה ההקרנה הרצוי בנשים עם סרטן שד וסיכוי גבוה לחזרת מחלה?

ממחקר חדש שבוצע ב"שערי צדק" ובשיתוף "איכילוב" עולה כי הוספת קרינה לאזור ה-IMN שיפרה משמעותית מדדים שונים, כולל שיפור בהישרדות חולות סרטן שד

ד"ר הדר גולדוסר, מנהלת שירות השד ב"שערי צדק". "יש מקום לשימוש נרחב יותר של קרינה ל-IMN". צילום: דוברות בית החולים

מחקר חדש, בהובלת מומחים מהמרכז הרפואי שערי צדק בירושלים ובשיתוף "איכילוב", בדק את שדה ההקרנה הרצוי בנשים עם סרטן שד עם סיכוי גבוה לחזרת מחלה. המחקר הראה כי הוספת קרינה לאיזור ה-IMN שיפרה משמעותית מדדים שונים כולל שיפור בהישרדות. ממצאי המחקר פורסמו לאחרונה ב-MDPI.

המחקר בוצע על ידי ד"ר הדר גולדווסר, מנהלת היחידה לגידולי שד במערך האונקולוגי של "שערי צדק" ובשיתוף עם ד"ר יסמין קורזיץ, מנהלת שירות הקרינה לשד מהמרכז הרפואי איכילוב, במטרה להעריך טוב יותר את היקף הקרינה הרצוי בנשים עם סרטן שד וסיכון גבוה לחזרת מחלה.

"בנשים עם סרטן שד מוקדם, טיפול משלים בקרינה מעלה באופן משמעותי את הסיכוי לריפוי. במחלה עם מעורבות של בלוטות, בנוסף לקרינה לשד, פעמים רבות ניתנת קרינה לבלוטות אזוריות, מה שיכול לכלול את השדות של האקסילה, הבלוטות האינפרה והסופרה-קלוויקולריות וכן את השדה של השרשרת הממרית הפנימית (internal mammary lymph nodes, IMN)", מסבירה ד"ר גולדווסר.

"קרינה לאזור ה-IMN עשויה להגביר את שיעור תופעות הלוואי, כולל רעילות לבבית, והספרות הקיימת בנוגע לתוספת של קרינה ל-IMN אינה חד משמעית. בעוד שישנם מחקרים פרוספקטיביים שהראו שתוספת של קרינה ל-IMN מקטינה משמעותית חזרת מחלה, התוצאות בנוגע לשיפור בהישרדות לא היו עקביות במחקרים השונים ולא היה ברור אם היתרון של קרינה ל-IMN עולה על תופעות הלוואי הקשורות לטיפול".

מטא-אנליזה בהובלה של ד"ר גולדוסר, בדקה את היעילות והרעילות של תוספת קרינה ל-IMN בכל המחקרים הפרוספקטיביים שחקרו את השאלה הזו.

המחקר כלל 10,994 נשים עם סיכוי גבוה לחזרת מחלה, רובן עם מעורבות של בלוטות. תוצאות  המחקר מצאו שבהשוואה לקבוצת הביקורת, תוספת של קרינה ל-IMN הובילה לשיפור משמעותית בסה"כ הישרדות (HR=0.91, 95% CI 0.85-0.97, p=0.004). בנוסף, הקרינה ל-IMN גם שיפרה משמעותית מדדים אחרים כולל הישרדות ספציפית לסרטן שד וסיכוי לחזרת מחלה או תמותה (disease fee survival) וכן הפחיתה משמעותית את הסיכויים לחזרה אזורית (OR=0.58, 95% CI 0.44-0.75, p< 0.001) ולחזרה אזורית-מקומית (OR=0.85, 95% CI 0.72-1.0, p= =0.04).

החוקרות מציינות כי בנשים שטופלו בקרינה ל-IMN(היתה נטייה לתחלואה לבבית מוגברת יותר (OR=1.23, 95% 0.99-1.53, p=0.07). עם זאת, ללא היו הבדלים בסיכויים לתמותה שלא קשורה לסרטן שד (OR=1.05, 95% CI 0.79-1.41, p=0.74) או בתמותה הקשורה לתחלואה קרדיווסקולרית (OR=1.0, 95% 0.69-1,46, p=1.0).

למרות שכיום הנטייה היא להוסיף קרינה ל-IMN יותר בטיפול בגידולים מדיאלים/ מרכזיים, בתוצאות המטא-אנליזה הודגם רווח דומה מהקרינה ל-IMN ללא קשר למיקום הגידול. אנליזות לפי תת קבוצות נוספות לא זיהו נשים שאצלן הרווח בתוספת קרינה ל-IMN הוא מופחת יותר.

מסקנת המחקר היא שאמנם יש להתאים את שדות הקרינה המשלימה באופן אינדיבידואלי בהתאם להיקף המחלה ומחלות הרקע של המטופלת, אולם לאור תוצאות המחקר שהדגימו שיפור משמעותי בהישרדות, יש מקום לשימוש נרחב יותר של קרינה ל-IMN.

נושאים קשורים:  ד"ר הדר גולדווסר,  ד"ר יסמין קורזיץ,  קרינה,  סרטן השד,  חדשות,  מחקר,  שערי צדק,  איכילוב
תגובות
30.11.2022, 19:12

יישר כוח גדול לך הדר